Ga naar de inhoud

SEO werkwijze – Hoe ga ik te werk?

SEO is maatwerk. Elke website vraagt een andere aanpak. Toch werk ik in enkele vaste stappen. De werkwijze voor SEO blijft hetzelfde, de invulling is anders per klantvraag, bedrijfsdoelen en type website.

Stap 1: Begrijpen opdrachtgever
Ten eerste is het belangrijk om de klant te leren kennen. Wat zijn bijvoorbeeld de doelstellingen van het bedrijf? Wie zijn de concurrenten? We inventariseren de mogelijkheden voor een succesvol SEO project.

Stap 2: SEO Analyse en onderzoeken

Met de input van de klant voer ik een website audit uit op de belangrijke SEO pijlers (content, techniek, structuur, autoriteit).

Stap 3: Plan van aanpak en strategie opstellen

Uit de audit komt een lijst met actiepunten. Die zet ik om in een plan van aanpak. Een roadmap ingedeeld op impact, effort en een bijbehorende planning. Deze bespreken we en samen stellen we een planning op.

Stap 4: Uitvoering
Na akkoord van de klant op het plan gaan we aan de slag met de SEO strategie. We starten met de actiepunten die de grootste impact maken op korte termijn (Prio 1), gevolgd door prio 2 en 3 werkzaamheden.

Stap 5: Maandelijkse monitoring en rapportage

Maandelijks monitoren we de belangrijkste KPI’s. Van verkeer tot aan rankings en meer benoemenswaardige resultaten. Ik stel een rapportage op waarin de SEO resultaten 24/7 zichtbaar zijn.

Stap 6: Optimalisatie en onderhoud

Aan de hand van de rapportage en monitoring ontdekken we waar verdere optimalisatiekansen liggen. We halen learnings uit de data.

En weer terug naar stap 1 en 2
SEO is een ongoing proces. Bedrijfsdoelen kunnen veranderen, Google heeft jaarlijks grote updates, nieuwe concurrenten betreden de markt. Dit zorgt weer voor nieuwe input voor de SEO roadmap. SEO moet daarom een vast element zijn in de marketingstrategie, niet een eenmalig iets.

Altijd blijven werken aan SEO
Nieuwe contentkansen ontdekken, content publiceren, werken aan de autoriteit. Dit zijn actiepunten waar altijd aandacht aan kan worden besteed. Een technische check en een concurrentieanalyse, voorbeelden van actiepunten die ook elk kwartaal of halfjaar op de planning kunnen staan.

SEO Werkwijze voor jouw website?

Benieuwd wat ik voor jouw bedrijf en website kan betekenen? Neem contact met mij op, dan bespreken we samen de kansen, mogelijke werkwijze en doelen die we kunnen behalen.

Samen resultaat behalen!

Een website vindbaar maken doe je niet alleen. Dit doe je samen. De klant weet het beste wie zijn doelgroep is en tegen welke problemen ze aanlopen. Met deze input kan ik de beste content en SEO strategie ontwikkelen.

Geen 9-5 mentaliteit

Ik ben erg flexibel. De hele dag ben ik beschikbaar voor vragen of advies.

Resultaatgericht

Vooraf het doel bepalen wat wij willen behalen. Resultaten staan altijd op de eerste plaats.

Senior SEO specialist

Senior level SEO werkzaamheden. 8 jaar ervaring.

Donny Mast

Content specialist

Donny Mast

Linkbuilding specialist

Donny Mast

SEO strategie