Ga naar de inhoud

Hoog in Google komen

Hoog in Google komen door middel van zoekmachine optimalisatie. Het verkrijgen van een betere positie in de zoekresultaten van Google is een uitdaging op zich. Er zijn talloze factoren die hierbij een rol spelen en die van invloed zijn op je rankings en het hoog scoren in Google. Dit is waar SEO om de hoek komt kijken. Ik leg uit wat dit inhoudt en hoe je je website hoger in Google kunt krijgen

Hoog in Google door SEO optimalisatie

Om hoger in Google te komen is het cruciaal om actief te werken aan het optimaliseren van je SEO. SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is de sleutel tot het organisch verbeteren van je positie. Het voordeel hiervan is dat je niet betaalt voor elke klik, zoals bij SEA (search engine advertising).

hoog in google komen

Belangrijkste componenten van SEO

SEO omvat over het algemeen drie hoofdcomponenten: content, techniek en autoriteit. Een optimale combinatie van deze drie elementen resulteert uiteindelijk in het hoger komen en ranken in Google.

De betekenis van hoog scoren in Google

Het doel van SEO is om je landingspagina of website hoger te laten scoren in de zoekresultaten van Google (of andere zoekmachines). Dit leidt tot meer organisch verkeer naar je website.

Voor veel van mijn klanten is het uiteindelijke doel niet alleen meer verkeer, maar vooral ook kwalitatieve conversies. Een hoge positie in Google is leuk, maar het draait uiteindelijk om het genereren van waardevolle leads, aankopen in de webshop, of het vergroten van de naamsbekendheid.

Belangrijke KPI’s

Ik houd verschillende KPI’s in de gaten om het succes van mijn SEO strategie te meten:

  • Hoge posities in Google
  • Toename van de naamsbekendheid
  • Conversies of aankopen 
  • Genereren van leads
  • Toename van organisch verkeer
  • Verbetering van de gebruikerservaring
  • Opbouwen van autoriteit via linkbuilding

Deze meetbare gegevens moeten altijd in lijn zijn met de specifieke doelstellingen van jouw organisatie. 

Mijn advies om jouw website hoger te laten komen in Google

Hoe krijg ik mijn bedrijf hoog in Google? Is een vraag die ik veelal gesteld krijg. Enkele tips om zelf aan de slag te gaan en jouw website hoger te laten komen in Google.

Nr.OnderdeelUitleg
1Content– Verfijn de meta titels en beschrijvingen
– Integreer relevante zoekwoorden in je content
– Creëer hoogwaardige content voor gebruikers
– Optimaliseer afbeeldingen en gebruik interne links
– Houd je website regelmatig up-to-date
– Maak gebruik van rijke media in je content
2Techniek– Zorg voor een mobielvriendelijke website
– Implementeer een veilige HTTPS-verbinding
– Optimaliseer je URL-structuur
– Maak gebruik van Google Analytics en Google Search Console
– Voorkom niet-werkende pagina’s (4xx en 5xx pagina’s)
3Off-page SEO– Bouw hoogwaardige backlinks en houd ze continu in de gaten
– Wees actief op sociale media
– Gebruik kwalitatieve uitgaande links
– Zorg voor een evenwichtige verhouding tussen dofollow en nofollow links
4Lokale SEO– Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf
– Optimaliseer voor lokale zoekopdrachten
– Schrijf landingspagina’s gericht op lokale zoekopdrachten
– Zorg voor correcte en consistente NAW-gegevens
– Meld je organisatie aan bij websites zoals Yelp
5Gebruikerservaring– Maak je website eenvoudig navigeerbaar
– Verzamel feedback van je doelgroep en pas deze toe voor optimalisatie
– Implementeer reviews op je website
– Pas de huisstijl aan op je doelgroep

De voordelen van een hogere ranking in Google

Er zijn talloze redenen waarom organisch hoog komen in Google de voorkeur verdient boven bijvoorbeeld adverteren (SEA). Het zorgt voor:

  • Een hogere click-through rate (CTR) (tot wel 50%)
  • Kwalitatief hoogwaardige bezoekers die sneller converteren
  • Gratis klikken (je betaalt niet per klik)
  • Een verder geoptimaliseerde website (anders kom je niet hoog in Google te staan)
  • Duurzaamheid en stabiliteit, wanneer je er staat zak je niet zomaar terug
  • Meer vertrouwen, bezoekers hebben meer vertrouwen in de organische resultaten
  • Herkenning en thought leadership binnen je markt
  • Klantretentie wanneer de website goed vindbaar is, ook voor bestaande klanten
  • Autoriteit, een hoge positie in Google draagt bij aan de perceptie van autoriteit binnen je niche
  • Meer conversies doordat je je techniek en content verbetert

Dit zijn wellicht nog niet alle voordelen, maar het zijn er genoeg om actief te investeren in de SEO van je organisatie.

Hoger in Google komen, de valkuilen

Er zijn verschillende valkuilen waar je voor moet oppassen wanneer je streeft naar een betere positie in Google.

  • Vermijd spammy links, zoals die van startpagina’s. Op de lange termijn kunnen deze links meer schade aanrichten dan voordeel opleveren.
  • Concentreer je niet uitsluitend op de hoeveelheid content. Kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit.
  • Gebruik SEO niet als een tijdelijke oplossing voor bestaande bedrijfsprocessen. SEO zou een integraal onderdeel moeten zijn van je bedrijfsvoering.
  • Begin niet te laat met SEO vanuit development-perspectief. Technische beslissingen die aan het begin van het traject zijn genomen, kunnen lastig ongedaan worden gemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor zaken als het thema, de website structuur of het gebruik van plugins. Het terugdraaien van deze beslissingen kost vaak dubbel zoveel tijd en geld als het direct goed aanpakken.
  • Zorg voor een correcte meetbaarheid. 

Houd rekening met deze valkuilen bij het hoger proberen te komen in Google. 

Binnen 1 dag Hoog in Google komen?

Is het mogelijk om binnen één dag organisch hoog in Google te komen? Nee, dat is niet het geval. SEO is een langetermijnstrategie. Zelfs binnen een maand is het voor de meeste websites onrealistisch. Volgens Google kan het gemiddeld 4 maanden tot een jaar duren voordat je mogelijk de nummer 1 positie bereikt. Uit onderzoek van Ahrefs blijkt zelfs dat bijna 95% van alle nieuw gepubliceerde pagina’s binnen een jaar geen top 10-positie behaalt. Slechts 5% van deze pagina’s bereikt wel deze positie.

hoog in google

Veelgestelde Vragen over Hoog in Google Komen

1. Waarom is het belangrijk om hoog in Google te komen?

Het behalen van een hoge positie in Google vergroot de zichtbaarheid van je website, wat resulteert in meer organisch verkeer. Dit kan leiden tot een grotere merkbekendheid, meer leads en uiteindelijk een hogere omzet.

2. Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van mijn inspanningen om hoog in Google te komen?

Het kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals de concurrentie in jouw niche, de kwaliteit van je content en de mate van optimalisatie van je website. Over het algemeen zie je echter niet direct resultaten, het kan enkele weken tot maanden duren voordat verbeteringen in de zoekresultaten zichtbaar worden.

3. Moet ik een SEO expert inhuren om hoog in Google te komen met mijn website?

Het is niet per se vereist, maar het kan wel zeer nuttig zijn. Een ervaren SEO expert beschikt over de kennis en tools om je website te optimaliseren en je te begeleiden bij het behalen van een hogere positie in Google.

4. Zijn er risico’s verbonden aan het nastreven van een hoge positie in Google?

Ja, er zijn risico’s, vooral als je gebruik maakt van black-hat SEO-technieken, zoals het kopen van backlinks of het overmatig gebruik zoekwoorden. Deze praktijken kunnen leiden tot straffen van zoekmachines en een daling van je ranking.

5. Moet ik regelmatig mijn SEO strategie aanpassen?

Ja, SEO is een voortdurend evoluerend vakgebied en zoekmachines passen regelmatig hun algoritmen aan. Het is daarom belangrijk om je SEO strategie regelmatig te herzien en aan te passen aan de nieuwste trends en ontwikkelingen, om zodoende hoog te blijven scoren in Google. 

Hoe kom ik hoog in Google te staan?

Ik hoop dat je met alle gegeven tips aan de slag kan gaan om met jouw website hoger in Google te komen. Mocht je nog vragen hebben hierover kan je mij altijd contacten. 

Samen resultaat behalen!

Een website vindbaar maken doe je niet alleen. Dit doe je samen. Jij weet het beste wie jouw doelgroep is en tegen welke problemen ze aanlopen. Met deze input kan ik het beste SEO advies geven en een strategie uitvoeren om hoger te komen in Google.

Geen 9-5 mentaliteit

Ik ben erg flexibel. De hele dag ben ik beschikbaar voor SEO vragen of advies.

Resultaatgerichte strategie

Vooraf het doel bepalen wat wij willen behalen. Resultaten staan altijd op de eerste plaats in de strategie.

Senior SEO specialist

Senior level SEO. 10 jaar ervaring met hoger komen in Google.

Donny Mast

Hoog in Google

Donny Mast

Zoekmachine optimalisatie

Donny Mast

Scoren in Google